torsdag 12 maj 2011

Knappt hungrig idag...

Det är sant. Jag har knappt varit hungrig idag.
Till frukost kl 6.30 åt jag ägg röra på två ägg och ½ dl grädde, en halv avokado och ½ pkt bacon.
När de var dax för lunch kl 12.30 var jag knapp hungrig. Men jag åt iaf 200 gr keso (krav naturell), 1 avokado, några cherry tomater och ½ gul paprika.
När vi kom hem så åt vi middag till kl 17.30, stroganoff rester med broccoli, ärtor och majs.

Jag har knappt varit hungrig idag. Undrar om det beror på den ökade fett mängden jag äter?
jag saknar inte alls pasta/ris/potatis/liknande produkter.

Äggröra på grädde är super smarrigt. Tydligen mättande oxå, Filips äggröra på mjölk blev inte lika bra, den blev väldigt vätskig. Jag vill gärna att Filip ska äta lika som mig hemma, men äter man hög andel kolhydrater och hög andel fett då går man ju upp i vikt, och det vill jag inte att Filip ska göra..Jag måste kolla upp det där lite mera tror jag, om barn och LCHF.

Imorgon till lunch blir det nog inte lika avancerat tror jag..blir det nog mosade ägg och makrill till lunch tror jag :) Kommer nog inte försöka klämma i mig en 250 grams keso igen, utan jag kommer nog att blanda den med mascarpone eller crème fraiche och bara äta 120 gram av det totala, alltså 60 gram keso och 60 gram av det andra. Har alltid tänkt att keso är sån där bantar grej, men det är ganska gott ju :) Undrar vad jag ska äta till middag imorgon? Jag har färdig gjort stroganoff och så köttfärs sås i frysen, men dem är inte gjorda enligt LCHF metoden. Just nu gör det inget, jag har inte börjat ännu, utan känner mig för med denna metod och försöker få in LCHF tänktet i huvuet innan jag går inte strikt på detta.

Jag har hittat ett recept på LCHF-forum.se på köttfärssås. Som jag tänkte prova. Den har en annorlunda kryddning mot vad jag brukar ha..

Nu ska sonen nattas och jag ska nog ta å sova jag med straxt, så fort mitt lilla hjärta har somnat.


Köttfärssås på LCHF vis, 4 portioner

500 gram kött färs
1 gul lök
smör
1 krm svartpeppar
1 tsk grillkrydda
1 tsk örtsalt
1 tsk spiskumin
1 tsk grönsaksbuljong pulver
2,5 dl grädde
2,5 dl crème fraiche
2 msk tomatpure
soya
vitlök

Bryn färsen och hackad lök i smöret. Blanda och strö över kryddorna över färsen. Blanda ner grädden och crème fraiche. Ta i tomatpure, en skvätt soya och pressa ner en vitlöksklyfta. Låt allt småputtra i tio minuter. Servera med strimlad vitkål som stekts rikligt i smör.

Inga kommentarer: